Azért írtam ki az egyenlőségjelet, hogy a Bartók Rádió új műsorvezetői is értelmezni tudják.
Az időpontra pontosan emlékszem, de az biztos, hogy 2025. augusztus 29-e volt és a Bartók Rádió Muzsikáló délután c. műsorát hallgattam. Arra már nem emlékszem, hogy hány órakor történt az alábbi „műveletlen”, egy zenei, sőt, komolyzenei rádió esetében megbocsáthatatlan kínos, ám árulkodó „esemény”.
Ezen a délutánon az egyik ifjonc, vagy mondjuk inkább újoncnak (az egyik, az egy ideje tudatosan és erőszakosan szerepeltetett, úgymond a hallgatókra erőszakolt beszélő fej) volt a műsorvezető a Bartók Rádió délutáni műsorában.
Nem jegyzem már meg a nevüket, mert egy kalapból húzták ki őket, vagy mondjuk inkább azt, hogy egy, vagyis ugyanaz a támogatójuk, „szponzoruk” van, biztos valami nagy kutya, akinek nem igazán jó a filhallása, vagy nem igazán ért a rádiós műfaj ezen ágához, amit műsorvezetésnek nevezünk mi öreg, régi rádiósok. Mármint a szponzornak, támogatónak a filhallására gondoltam, mert ezek az újak egyre roszabbul „használják”, „beszélik” (ha azt annak lehet nevezni) a magyar nyelvet.
Az egyik új hölgynek például soha nem értem a nevét. Nem hazánkbeli név lehet, de bármennyire figyelek, hangosítok, érthetetlenül ejti a saját becses nevét. A szövegével ugyanez a gond: mert ugyanő úgy hadar, hogy – ha nem lenne képzavar azt írnám, hogy – űrhajó legyen a talpán, ami és benne, akik utolérik.
Mindig az a kérdés vetődik fel bennem, hogy ezek a „támogatók”, „szponzorok” nem hallják, hogy rossz az, amit „kedvenc” titánjuk produkál?
Vagy ők is ugyanolyan műveletlenek???
Rossz az intonáció, rossz a sebesség, rossz a szövegértelmezés, rossz a szöveg kiemelése, súlyozása, rossz, sőt, bántó a hangszín… Ha ő nem hallja, akkor hallgattassák meg legalább egy szakemberrel.
Megnéztem a beszédtanárok listáját. Bordi Andráson kívül úgy látom senki nem ült mikrofon előtt. De kérem, hogy ne a Montagh Bizottsággal, mert ők az elnézőek gyülekezete, Aczél Petra, aki elnöke a grémiumnak pedig beszédhibás.
Vagy úgy vannak vele azok a bizonyos szponzorok (családtagok, barátok, évfolyamtársak …stb.), hogy legalább keressen valamit az ifjonc, ha már elvégezte a Zeneakadémiát???!!! A pénz a fontos, nem a magyar nyelv. meg az, hogy mivel a hangszeres játékukban nem boldogulnak, akkor Ti tán (Titán) ott a mikrofonok birodalmában tudtok vele valamit kezdeni.
Tudnak, csakhogy mi hallgatók és a magyar nyelv szenved naponta délelőtt és délután.
Fogalmuk nincs egy-egy mondat hangsúlyos lényegéről, nem ismerik a magyar szavak jelentését, a magyar mondatok ereszkedő módját és jelentős műveltségbeli hiátussal rendelkeznek. Hiátus = hiány, hézag (főleg egy gondolatmenetben, érvelésben), és lehet hangrés vagy hangűr is. Én a hiányra gondoltam.
Se van még rosszabb is, az, amikor a Mestert Kovács Sándor tanár urat elkezdik utánozni. Kovács eljutott arra a fokra, hogy egy szóba, vagy egy mondatba képes sűríteni akár egy opera tartalmát, vagy egy zenemű születésének érdekes, s ami a legfontosabb a hallgatót is érdeklő mondanivalóját. Okosan, szellemesen, profi módon. Ritka adomány és utánozhatatlan. Hatalmas tudás, műveltség, intelligencia kell hozzá.
Az utánzói azonban felolvassák a Wikipédia vonatkozó szócikkét, akadozva, hosszan, rossz hangsúllyal, „énekelve” és persze büszkén, mintha saját kútfőből merítenének…
Nem! Az alábbi történet óta az motoszkál bennem, hogy bojkottot hirdetek az titánok ellen. Valamint a magyar nyelv fontosságát, nemzetmegtartó erejét hangsúlyozó kormánytagok, kollégák ellen. A szajkózástól eddig még nem változott semmi. Sőt!
De vissza a műsorhoz:
Egén Kón. Mondta a műsorvezető, konferálva a soron lévő zenemű karmesterét. Én döbbenten hallgattam. Gondoltam, hogy a visszakonferálásnál lesz annyi esze, hogy módosít. Volt. De hogyan?????????????????????????????????????????????????????
Elhangzott a zenemű, majd a műsorvezető Titán (óhatatlanul beugrott e szóra Richard Wagner neve…), de nem keverem bele egyik kedvenc zeneszerzőmet, mert szerencsétlen műsorvezetőt összezavarom… Szóval ez az „Al-Titán” rájött, vagy szóltak neki, hogy valami nem stimmel azzal a Egén Kónnal, s így módosította bivaly nagy műveletlenségét, hogy: vezényelt Özsén Kón.
Rövid tájékoztató a világhírű karmesterről:
Eugene Kohn legendás karmester.
A „My Way” sikere és az idei Virtuózok nagy sztárprodukciói mögött ott állt egy nagyon fontos: Ő Maestro Eugene Kohn.
Plácido Domingo állandó karmestere már évtizedek óta. Ott volt mellette a legfontosabb mérföldköveinél – legutóbb épp a *Virtuózok színpadán –, de ezekből már jó párat megéltek együtt. Eugene Kohn 1980-ban debütált a Metropolitan Operában. Előtte pedig ő zongorázott Maria Callas legendás mesterkurzusain a Juilliard Schoolban…Ő az időt is meghazudtolja – egy legendás maestro, akinek rendkívüli pályája generációkat köt össze az operavilágban.
Gondolom elég ennyi a bemutatásához.
A butuska „titánnak” javasoltam volna még, hogy kísérletezzen az orosz Jevgenyij, a görög Eugenesz, az abból eredő német Eugene (Jenő), vagy a magyar Ödön … kifejezésekkel is.
De ő nem, nem volt több ötlete.
Mert hogy Eugene Kohn Júdzsin Kohn névre hallgat, hiszen ő amerikai.
Csak így tovább Bartók Rádió, miközben a névadó forog a sírjában.
Soha nem volt még ilyen szakmai mélyponton a Bartók Rádió. Szégyen!
Dénes Gábor István